Midt i julens glæder er det dejligt at vende tankerne mod
raketter igen. Mens vi sysler med at blive klar til første raketbyggedag d. 4.
januar vil jeg gøre en slags status for DSC og vores oplevelse i og af det
ekspanderende raketmiljø herhjemme.

2014 har været et herligt år for dansk amatørrumfart. Det
kan jeg sige, selv om det smertefulde brud mellem Peter Madsen og Copenhagen
Suborbitals dominerede vi danske raketfolks lille verden, for se, hvad der kom
ud af det: Det på det tidspunkt dysfunktionelle CS rejste sig i ny skikkelse,
Peter gik den vej, som passer bedst til ham og blomstrer igen, og de
konflikter, som vi andre hørte om ad bagvejen og på vandrørene, blev pludselig
fortid, da den gordiske knude blev hugget over.

Folk fra Copenhagen
Suborbitals på besøg til en DSC-affyring efter bruddet med Peter Madsen.

Tættest på DSCs hverdag ved den historie er dog, at det
momentum, som vi i forvejen var ved at samle i vores forening, blev kanaliseret
i motivation. Dermed har Danmark nu tre private raketforeninger med blus under
kedlerne.

Teknikvognen har
lige sat båden af i det ret rodede slæbested på Hvide Sande havn på fjordsiden.
Herefter kører den til affyringsstedet for at være til rådighed med sin kran,
kompressor og generator.

DSC har i årevis kæmpet med at opgradere jordudstyret
(note: vores hurtigbåde er også “jord”udstyr, fordi de bevæger sig på
Jordens overflade). Og vi har måttet investere mange penge og meget tid i at
kunne affyre ud over vandet. Formålet er naturligvis at nå større højde, end
vores sikkerhedsområder på land giver mulighed for, og det er nu lykkedes. Vi
har ikke mindre end tre både, hvor to er 7-meters RIB-typer med indenbords
dieselmotor og jetdrev. Den ene af dem er sågar en SAR-godkendt FRC (Fast
Rescue Craft).

RV3 (Recovery
Vessel 3) lige efter søsætning i Hvide Sande. Ombord blandt andre et medlem af
DSCs tyske venskabsklub FAR, som agerer crew pga DSCs lejlighedsvise problemer
med at skaffe mandskab på affyringsdagene. Båden er en Norsafe Mako og er
pensioneret redningsbåd.

2014 var året, hvor det lykkedes at få en raket affyret
fra Holmslands Klit ved Nymindegab. Det tog tre forsøg, før SSRV2.2 endelig fløj,
men desværre ikke så højt. Den kollapsede i luften og fald til jorden tæt ved affyringsrampen.

Her er vi på vej
til stranden med raketten ved andet affyringsforsøg. Klitten er en stor
hindring for transport og har kostet meget besvær og mange penge at betvinge.